Sunday, October 10, 2010

Sebentar Cuma

Rasa macam cuti raya hari tu sekejap sangat. 15 hari sangat sekejap kalau nak dibandingkan dengan 365-15=350 hari aku duduk kat Bandung. Bila cuti dah nak habis, rasa berat hati sangat. Tak banyak barang aku bawa. Biskut raya pun aku cuma bawa satu jenis.

Aku sampai Bandung..muka macam cuka..tapi kena lah senyum gak kat orang-orang di airport. Kang nanti diorang cakap aku sombong lak. Masuk dalam teksi, aku termenung panjang. Ya Allah,,tak pernah rasa macam ni. Selalunya, aku tak sebak macam ni. Bila sampai rumah, unpack barang sikit-sikit. Telefon mak. Mak dan ayah dalam perjalanan balik Batu Pahat. Dengar suara mak je, aku terus menangis. Mak tanya, "Okay tak? Kenapa?" Aku tipu, "Em..Ana okay.." Tapi aku sangat tak okay..!

Besok pagi, lepas lapor kat Dr Ame, aku pergi BIP. Banyak barang keperluan dah habis. Aku pergi kedai buku. Niat nak cari satu Quran yang ada tajwid & tafsir. Teringat mak pernah beli Tafsir Quran per kata dengan asbabun nuzul & terjemah. Ayah suruh cek harga. Sah, kat sini lagi murah. Rp 160,000. Mak beli RM100. Tiba-tiba fikir, nak beli Quran yang ni atau yang ada tajwid & tafsir. Kalau yang macam mak punya tu, tiada tajwid. Tajwid aku pun bukannya betul sangat. Dah lama sangat bergantung kat Quran yang ada tajwid, takut salah baca pula nanti. Lagipun lagi murah, Rp 86,000. Tapi, aku rindu sangat kat mak ngan ayah. Kalau beli yang macam mak punya tu, macam pelepas rindu kat mak ayah. I end up buying the Quran that just like my mother's and I feel much happier! Aku beli yang warna ungu, macam mak aku punya..Tak sabar nak baca..


Bila aku pertama tengok Quran mak aku, aku tanya mak, "Mak, asbabun nuzul tu apa?"

"Asbabun nuzul tu sebab turun ayat..Sebab kenapa Allah turunkan ayat ni..apa je peristiwa yang berkaitan dengan sebab turunnya ayat tu..Mak senang sikit nak mengajar..buat rujukan.."

"Ooh.." dan aku selalu nampak mak revise Quran tu pada waktu petang..


Sejak kebelakangan ni, aku rasa hati aku tak senang. Sejak sebelum raya. Rasa macam banyak sangat dosa. Banyak sangat masalah. Kepala aku kusut. Banyak menyalahkan orang lain. Banyak cari kesalahan orang lain. Masa jalan-jalan ngan Angah kat Parkson hari tu, aku tengah jaga trolley..datang seorang lelaki. Dia bawa beberapa buku, nak jual. Buku terakhir yang dia tunjuk kat aku, 'Penenang Jiwa, Pengubatan dan Rawatan', tulisan Imam al-Ghazali. RM15.00. Aku baca daftar isi: Takut kepada Allah s.w.t; memerangi nafsu dan syaitan; kebusukan dunia...dan banyak lagi..Bila aku balik rumah, rupa-rupanya semua orang pun beli juga.

Aku beli, mengharapkan yang aku boleh berubah kalau aku baca buku ni. Aku rasa sangat memerlukan petunjuk. Aku perlu fokus..tapi aku fikir balik, kenapa tak aku rujuk Quran? Bukan tu kitab yang paling mutlak? Terang-terangan itu adalah peninggalan Nabi Muhammad s.a.w, datang dari Allah s.w.t sebagai peringatan dan petunjuk kepada manusia akhir zaman..

Mudah-mudahan, aku, keluarga & kawan-kawan aku yang lain, selamat di dunia & akhirat..Amin

No comments: